Początki marki sięgają 1920 roku, kiedy to Mazda zajmowała się produkcją korka w Hiroszimie. W 1921 roku, przemysłowiec Jujiro Matsuda przejął zarządzanie Toyo Cork Kogyo Co., Ltd i zmienił profil działania na produkcję obrabiarek, a następnie pojazdów.W 1931 roku powstał pierwszy wóz firmowany przez Mazdę. Był to trójkołowy model bagażówki przeznaczony na potrzeby armii, który nazwany został Go. W pierwszym roku sprzedała się w liczbie 66 sztuk. Pojazd szybko zdobył popularność, więc podlegał stałym udoskonaleniom.
Niemożliwe nie istnieje
W 1961 roku, firma podpisała umowę licencyjną z NSU, niemieckim producentem samochodów, na rozwój i wprowadzenie do produkcji nowego, kompaktowego i lekkiego silnika Wankla z wirującym tłokiem. Inżynierowie w Japonii osiągnęli wówczas to, co wielu uważało za niemożliwe.
Rok 1967 był dla marki ważny z dwóch powodów – właśnie wtedy ruszyła sprzedaż aut Mazdy w Europie. W 1967 roku, futurystyczna Mazda Cosmo Sport 110S została pierwszym seryjnie produkowanym modelem, wyposażonym w silnik rotorowy.
Był to początek niezwykłej historii sukcesu, kiedy to marka wprowadziła na rynek wiele modeli, w tym Mazdę RX-7 i na przestrzeni lat sprzedała prawie dwa miliony pojazdów z silnikiem Wankla. Mazda udowodniła również swoją sprawność technologiczną na torze, zostając pierwszym azjatyckim producentem, który wygrał wyczerpujący 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r. Wyczynu tego dokonała Mazda 787B – jedyny zwycięski samochód z silnikiem Wankla.
Przyjemność z jazdy
Chociaż silnik Wankla był przykładem przywiązania Mazdy do samochodów dostarczających przyjemność z jazdy, to jednak po oficjalnej zmianie nazwy na Mazda Motor Corporation w 1984 r. firma naprawdę pokazała swoje bezwarunkową motoryzacyjną pasję.W roku 1989 wprowadziła do sprzedaży lekkiego roadstera o nazwie Mazda MX-5, a było to w czasie gdy dwuosobowe kabriolety praktycznie zniknęły z rynku. Na przełomie tysiącleci Mazda znacząco odświeżyła wizerunek – najpierw przyjęła nowe logo, a później hasło Zoom-Zoom, nawiązujące do radości z jazdy. Z tego czasu pochodzi Mazdaspeed Miata, czyli fabrycznie uturbiona MX-5.
Dziś, cztery generacje później, Mazda MX-5 pozostaje najlepiej sprzedającym się roadsterem w historii, z rekordowym wynikiem miliona sprzedanych egzemplarzy odnotowanym w 2016 r.
To właśnie miłość do prowadzenia samochodów tkwi w DNA całej gamy produktów Mazdy.
Przełamywanie konwencji
Obecnie Mazda posiada w swojej ofercie samochody zaprojektowane w języku stylistycznym KODO – Dusza Ruchu, które zdobywają nagrody na całym świecie, a marka nadal przełamuje konwencje wprowadzając na rynek swój pierwszy pojazd elektryczny – Mazdę MX-30.
W tym modelu przewidzianym na najbliższą przyszłość, Mazda oddaje hołd swojej przeszłości, oferując wykończenie wnętrza przyjaznym dla środowiska korkiem, nawiązującym do początków marki.